På skinner til Norges videste utsikt
Om Gaustabanen

«Gaustabanen hadde helt sikkert ikke blitt bygd i dag. Du skal ha pågangsmot for å sette i gang å bygge en tunnel opp til toppen av et slikt fjell»

Helge Songe, Forfatter av boken «Gaustatoppen»
Foto: Ian Brodie

Første etappe går med trikk horisontalt 850 meter rett inn i Gaustatoppen.

Foto: Trond Stegarud

Inne i fjellet bytter du til en vertikal bane som tar deg oppover i en 1040 meter lang tunnel med en stigning på 39 grader.

Foto: Benjamin A. Ward / Visit Rjukan

Banen har avgang cirka hvert tiende minutt i åpningstiden.

Foto: Benjamin A. Ward / Visit Rjukan

Til sammen bruker du 15 minutter på hele reisen opp til toppen.

15 eventyrlige minutter

Seks ganger i timen kan du være med på en historisk reise i et av Norges mest myteomspunne fjell.

Fakta om Gaustabanen

Planene om Gaustabanen så dagens lys i 1953.

Planen var et unikt turistanlegg slik alle skulle få oppleve Gaustatoppen.

Da banen åpnet i 1959 hadde regningen rundet 14 millioner 1959-kroner.

Et av Norges mest kjente fjell hadde endt opp som et hermetisk lukket NATO-anlegg.

«Hemmeligheten» i Gaustatoppen

Skulle lokke turister til toppen, men endte opp som et lukket militæranlegg der nesten ingen slapp inn.

Fjellet med det rare i

Alt du trenger å vite om anlegget i Gaustatoppen.