Historien om Gaustabanen
«Gaustabanen hadde helt sikkert ikke blitt bygd i dag. Du skal ha pågangsmot for å sette i gang å bygge en tunnel opp til toppen av et slikt fjell.»
1893: Gaustatoppen Turisthytte står ferdig.
1934: Åpning av værstasjonen, den første tekniske installasjonen på Gaustatoppen. Sendes direkte på NRK.
1934: Det første alpinrennet blir arrangert i påsken i 1934. Det første utforrennet 31. mars 1935.
1940: VM i utfor blir avlyst på grunn av andre verdenskrig.
1953: Planene om Gaustabanen ser dagens lys.
1954: Arbeidene kommer i gang. Allerede i februar 1954 blir det klart at NATO ønsker å sitte i førersetet alene.
1959: Åpning. Ingen snakk om turisme.
1977: Kongeheisen står ferdig. Selv da Kong Olav inspiserte anlegget i 1977, var det i all stillhet med helikopter fra Oslo.
2004: Kommersiell prøvedrift en sommeruke og en vinteruke i 2004, pluss to lørdager.
2010: 31. juli går den først kommersielle turen med Gaustabanen.
Kilde: Helge Songe, forfatter av boka «Gaustatoppen»
Det tok ikke lang tid fra å skulle være et anlegg for alle, til at NATO tok over hele greia.
Helge Songe, forfatter av boka «Gaustatoppen»
Når du går ut av vognene på toppen i dag, må du gå gjennom en 110 meter lang tunnel for å komme ut i dagslys. Det er alt du får se av anlegget her oppe.
Skjult for omverdenen er flere rom til teknisk utstyr, reservekraft, ventilasjonsanlegg, og leilighet til de ansatte som jobbet her oppe, for ikke å glemme den etterhvert så berømte «Kongeheisen» som går fra radiolinjerommet opp til kontor- og leilighetsbygget på toppen.
Behovet for «Kongeheisen» meldte seg allerede da Televerket bygde på Gaustatoppen på starten av 1970-tallet, men det ble satt inn et støt for å få den ferdig da det ble bestemt at kong Olav skulle komme på besøk i 1977, derav navnet.
Kilde: Helge Songe, forfatter av boka «Gaustatoppen»
Kilde: Boka «Gaustatoppen», og intervju med forfatter Helge Songe.
Foto: Privat