15 eventyrlige minutter

– Når du kommer hit ønskes du velkommen av det hyggelige personalet i billettbua. Vi svarer på spørsmål og kommer gjerne med tips til bekledning til dem som har på seg for lite, sier driftsleder Frank Roger Petersen.

Når du tar Gaustabanen starter opplevelsen allerede ved inngangen 1125 meter over havet, og avsluttes et kvarter seinere ved Tuddalstippen, 675 meter høyere opp.

Foto: Thomas Rasmus Skaug / Visitnorway.com

Husk at det er kaldere oppe på Gaustatoppen, 1883 meter over havet, enn det er nede ved parkeringsplassen. Derfor er det lurt å ha pakket det du skal ha med i sekken og å ha skiftet til klærne du skal ha på, allerede før du kjøper billett.

– Du får et nummer på billetten som forteller hvilken bane du skal med. Når det nærmer seg din avgang, ropes nummeret ditt opp. Da er det bare å gjøre seg klar, sier Frank Roger.

Du kan forresten bare kalle ham «Frosken», et kallenavn han fikk fordi han var dårligst i høydehopp i tredjeklasse på skolen. Han har kommet seg opp i høyden siden den gang.

– Jeg har kort fortalt verdens beste jobb. Det er jo en av Norges høyeste stillinger, 1800 meter over havet, ler driftslederen.

Foto: Benjamin A. Ward / Visit Rjukan
Foto: Benjamin A. Ward / Visit Rjukan
Foto: Benjamin A. Ward / Visit Rjukan
Foto: Ian Brodie

Hyppige avganger

Om sommeren har Gaustabanen avgang cirka hvert tiende minutt. Om vinteren går den litt sjeldnere fordi det er mer ski og utstyr som skal med.

– Vi tar maksimum 18 personer pr. vogn om vinteren, og om sommeren er det maksimum 25 personer, sier Frank Roger.

Foto: Trond Stegarud

Ved inngangen blir billetten scannet, og du må deretter gå 20 meter innover til trikken. En kald trekk slår imot deg i det du går inn i tunnelen. Nå venter tre minutter på skinner, 850 meter rett inn i fjellet.

– Selv om det er mørkt i selve vogna, er det godt lys i tunnelen der trikken går, så du ser godt, sier Frank Roger.

Trikken inn til banen gikk opprinnelig på diesel, men den ble erstattet av en trikk på batteri på midten av 1960-tallet. I de 50 årene Gaustabanen var et lukket anlegg for Forsvaret, tok trikken 10 personer om gangen. Etter at det ble åpnet for turisme, har det blitt bygd en kopi.

Den første vogna du kommer til er kopien, og den innerste vogna er originalen. De to trikkene er koblet til hverandre, og sammen har de plass til 25 passasjerer.

Foto: Thomas Rasmus Skaug / Visitnorway.com
Fakta om Gaustabanen

• Gaustabanen trekkes av en frekvensstyrt motor med litt over hundre hestekrefter

• Ståltauet som drar vognene er 30,5 millimeter i diameter, og cirka 1120 meter langt

• Drivhjulet i maskinrommet er 3,5 meter i diameter

• Ståltauet er trukket i tre åttetalls-sløyfer mot et tilsvarende hjul. Det gjør at det ikke merkes om den ene vogna er tyngre enn den andre.

• Det er til enhver tid 70 meter ståltau rundt drivhjulene i maskinrommet

• Banen er radiostyrt, og kan styres fra maskinrommet, brekket eller vognene.

• Trappa langs den vertikale skinnegangen har cirka 3500 trinn

• Temperaturen i den vertikale tunnelen er alltid mellom 5 og 8 grader celsius.

Kilde: Driftsleder Frank Roger Petersen

Overgang

På samme måte som når du reiser kollektivt i Norge, har du billett med overgang når du reiser med Gaustabanen. Midt inne i fjellet må du nemlig bytte bane.

Foto: Benjamin A. Ward / Visit Rjukan

Ved brekket der trikken stopper, er du 1130 meter over havet. Her venter en liten trapp opp til den vertikale banen: 10 trinn til nederste vogn, og 30 trinn til den øverste. Velger du det korteste alternativet, må du gå flere trinn på toppen og omvendt:

– Du må gå totalt 40 trinn uansett, sier Frank Roger, som likevel anbefaler at du setter deg i bakerste vogn om du er dårlig til beins.

Foto: Benjamin A. Ward / Visit Rjukan
Foto: Trond Stegarud
Foto: Benjamin A. Ward / Visit Rjukan
Foto: Trond Stegarud

Reisen oppover

Herfra får du være med på en 1040 meter lang, og 39 grader bratt, reise oppover i fjellet. Turen tar åtte minutter, og høydeforskjellen fra nedre til øvre stasjon er 670 meter. Det er ikke mørkt selv om du nå er midt inne i Gaustatoppen, for det er lamper i vognene og lyskastere foran som lyser opp tunnelen.

Foto: Benjamin A. Ward / Visit Rjukan

Har du tatt Fløibanen i Bergen vet du hva du går til. Gaustabanen er en kabelbane som er identisk med Fløibanen, bortsett fra at Gaustabanen er lengre, brattere og går på innsiden av fjellet.

Begge er levert av sveitsiske von Roll, og prinsippet er at det henger en vogn i hver ende av et langt ståltau:

– Når den ene vogna går ned går den andre opp, og det er to spor på midten der vognene møtes, sier Frank Roger.

Foto: Thomas Rasmus Skaug / Visitnorway.com

Også kabelvognene er bygd på for å kunne frakte flere turister til toppen av fjellet. Den øverste kupeen der du sitter sammen med vognfører er den originale vogna, mens den nederste delen er bygd på.

Foto: Benjamin A. Ward / Visit Rjukan

Hyggelig velkomst

Når du stiger ut av vogna ved øvre stasjon får du hilse på nok en hyggelig ansatt på Gaustabanen. Du skal ikke se bort fra at det faktisk er driftslederen selv du møter:

– Jeg sitter stort sett i maskinrommet, og det er ofte jeg som ønsker turistene velkommen til toppen og forteller litt om anlegget, sier Frank Roger.

Foto: Trond Stegarud

Vel ute av banen, må du gå gjennom en 110 meter lang tunnel ut til Tuddalstippen, 1800 meter over havet. Det har nå gått 15 minutter siden du så dagslys sist gang, og her venter den fantastiske utsikten fra toppen av Telemark.

Foto: Thomas Rasmus Skaug / Visitnorway.com
Kapasitet

• Gaustabanen kan frakte 75 mennesker inne i fjellet til enhver tid. 25 på trikken og 25 i hver av vognene.

• Kapasitet vinter: 600 personer pr. dag.

• Kapasitet sommer: 250 påstigninger tur-retur i timen i åpningstiden.

• 2017: 70 000 påstigninger på banen. Litt over 100 000 personer besøkte Gaustatoppen totalt.

Artikkel
«Hemmeligheten» i Gaustatoppen

Skulle lokke turister til toppen, men endte opp som et lukket militæranlegg der nesten ingen slapp inn.

Artikkel
Fjellet med det rare i

Alt du trenger å vite om anlegget i Gaustatoppen.